Θεατρική Αγωγή-Γράμματα από την κ. Χριστίνα Μπιρμπίλη

ΓΡΑΜΜΑ Νο 1 από την κ. Χριστίνα Μπιρμπίλη

Αγαπημένοι μου μαθητές της Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ δημοτικού

αλλά και της Πέμπτη και Έκτης (τα παιχνίδια είναι για όλους)

 

εύχομαι να είστε όλοι καλά! Υγιείς και στα σπιτάκια σας! Μου έχετε λείψει πολύ! Βρίσκομαι και εγώ όπως εσείς προφυλαγμένη μέσα στο σπίτι μου εξ αιτίας του Κορονοϊού! Ελπίζω να μην φοβάστε και να μην ανησυχείτε. Δεν υπάρχει λόγος! Οι αλλαγές στις ζωές όλων μας είναι αρκετές, όμως μένοντας σπίτι είμαστε ασφαλείς! Αυτό να σκέφτεστε και ο καιρός θα περάσει!

Πως τα περνάτε; Κοιμάστε παραπάνω; Βοηθάτε καθόλου στη μαγειρική του σπιτιού; Ζωγραφίζετε; Τραγουδάτε; Χορεύετε; Σας λείπει καθόλου το σχολείο ή όχι; Περιμένω με χαρά να κυλήσουν οι μέρες και να ξαναδώ τα μουτράκια σας! Να ακούσω ξανά τις ιδέες σας!

Θα ήταν πολύ ωραίο να μπορούσα να μιλήσω με τον καθένα και την καθεμιά σας ξεχωριστά όμως ξέρετε πόσοι είστε όλοι μαζί και από τα 4 σχολεία που πηγαίνω; 362 μετρημένοι!!!! Απίστευτο; Κι όμως αληθινό! Επειδή λοιπόν θα ήταν δύσκολο να μιλάω με έναν έναν ξεχωριστά, σας έφτιαξα μερικές σελίδες με ιδέες/δραστηριότητες και παιχνίδια που θα μπορούσατε να κάνετε στο σπίτι σας μόνοι σας, με τα αδελφάκια σας όσοι έχετε αλλά γιατί όχι και με τους μεγάλους! Όλοι έχουν ανάγκη να δουν κάτι καινούριο και να παίξουν! Κάποια από αυτά που θα βρείτε παρακάτω γραμμένα, ίσως με κάποιες τάξεις να τα έχουμε δοκιμάσει ή δει στο σχολείο και κάποια άλλα όχι. Θα τα δείτε εσείς και θα θυμηθείτε.

Αυτά είχα να σας πω για την ώρα και θα σας αποχαιρετίσω όπως αποχαιρετούν στον πλανήτη του Ι. Σις στίλνι τιν ιγίπι μι κι τι φιλιί μι, νι πρισίχιτι, νι τρίτι τι φιγιτί σις κι κιρίις ΝΙ ΠΛΊΝΙΤΙ ΤΙ ΧΊΡΙΙ ΣΙΣ! Ή μήπως καλύτερα να το γράψω όπως στον πλανήτη του Ε; Σες στέλνε τεν εγέπε με κε τε φελεέ με, νε πρεσέχετε, νε τρέτε τε φεγετέ σες κε κερέες ΝΕ ΠΛΕΝΕΤΕ ΤΕ ΧΈΡΕΕ ΣΕΣ! Πάει τρελάθηκε η κυρία!

Αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι ήδη ένα παιχνίδι! Γράψτε ένα μήνυμα σε ένα χαρτί και μετά αλλάξτε όλα τα φωνήεντα με ένα και μοναδικό φωνήεν! Αμέσως το σημείωμά σας θα γίνει μυστικό! Δοκιμάστε να μιλήσετε αυτές τις παράξενες γλώσσες!

Μου πουλού ουγούπου,

ου κουρούου Χρουστούνου!


ΓΡΑΜΜΑ Νο 2  -Αφορμές για σκέψεις, συζητήσεις, κατασκευές από:κινηματογράφο, μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις, θέατρο ραδιοφώνου, μουσικές εκπομπές, μουσικά παραμύθια και ένα μικρό κουίζ έκπληξη.

Ο ΨΥΛΛΟΣ 

Κινηματογράφος, Fiction, έγχρωμο, 90΄, Ελλάδα, 1990

ΤΟ ΚΑΝΑΡΙΝΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Κινηματογράφος, Κοινωνική, έγχρωμο, 90′, Ελλάδα, 1999

ΕΛΙΖΑ

Θεατρική παράσταση, θέατρο Πόρτα, 96΄, Νοέμβριος 1989.

ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΥΦΛΕΣ

Θέατρο ραδιοφώνου, κωμωδία, 79΄, ραδιοπρόγραμμα 1986

ΕΔΩ ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ-ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ

Παιδική ραδιοφωνική σειρά, 230΄, 1976-1980

ΑΜΛΕΤ ΚΟΥΙΖ

Θεατρικό έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Η παλαιότερη καταγεγραμμένη παρουσίαση του έργου χρονολογείται τον Ιούλιο του 1602. Διαβάστε την υπόθεση του έργου και απαντήστε την ερώτηση!

Ο ΨΥΛΛΟΣ

Fiction, έγχρωμο, 90΄, Ελλάδα, 1990 https://www.youtube.com/watch?v=mw0TYUL28YI

Μια ταινία του Δημήτρη Σπύρου. «Ψύλλος» είναι η χειρόγραφη εφημερίδα, πoυ εκδίδει ένας δωδεκάχρονος μαθητής τη δεκαετία του ’60, αλλά και η οθόνη των ονείρων τoυ. Ο Ηλίας Σειλαϊδής ζει σ’ ένα ορεινό χωριό της επαρχίας Ολυμπίας και πηγαίνει στην τελευταία τάξη του δημοτικού. Κανείς, όμως, δεν τον φωνάζει με το όνομά του –τον φωνάζουν Ψύλλο, όπως είναι o τίτλος της χειρόγραφης εφημερίδας, πoυ συντάσσει και εκδίδει μόνος του. Ο Ηλίας αντιμετωπίζεται σκωπτικά από τους περισσότερους συγχωριανούς του, ο ίδιος όμως ονειρεύεται να ταξιδέψει. Ο «Ψύλλος» τον βοηθά να σπάσει τα σύνορα του χωριού του, τού δίνει τα φτερά να πετάξει μακριά. Το σενάριο βασίζεται σε αληθινή ιστορία.

Βραβεία-Διακρίσεις

Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία για Παιδιά και Νέους για τη διετία 1989-1990/ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας του τμήματος Kinderfilm,  Berlin International Film Festival 1991

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Chicago International Children’s Film Festival 1991/ Βραβείo Καλύτερoυ Σεναρίoυ Ένωσης Ιρλανδών Σεναριoγράφων, Cinemagic International Film Festival Belfast 1992/ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, International Film Festival Sofia 2000/ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Festival Du Grain α` De΄Moudre 2001/ Εθνική Ελληνική Υποψηφιότητα για Βραβείο Καλύτερης Νέας Ευρωπαϊκής Ταινίας, European Film Academy

 

Άσκηση/ σκέψεις/ συζήτηση:

Τι διαφορές υπάρχουν ανάμεσα στην μαθητική ζωή του Ηλία και την δική μου; Πως ήταν ο δάσκαλος τότε και πώς σήμερα; Εγώ τι θα ήθελα να γίνω όταν μεγαλώσω; Μπορεί να ταξιδέψει ένας άνθρωπος χωρίς να κουνηθεί από την θέση του; Αν ναι, με ποια μέσα εκτός από τα μεταφορικά (αυτοκίνητο, λεωφορείο, πλοίο κ.ά.); Μπορώ να ταξιδέψω μέσα από το δωμάτιό μου όπως ο Ηλίας; Τι καύσιμα χρειάζονται αυτού του είδους τα ταξίδια; Αν έφτιαχνα εγώ μια εφημερίδα πως θα την ονόμαζα και τι θα έγραφα μέσα (παραμύθια, νέα, καιρός, αστεία, ζωγραφιές, ποιήματα); Δοκιμάζω να δημιουργήσω την δική μου εφημερίδα!

 

  1. ΤΟ ΚΑΝΑΡΙΝΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Κοινωνική, έγχρωμο, 90′, Ελλάδα, 1999

https://www.youtube.com/watch?v=DTEXVk16HTA&t=1655s

Μια ταινία του Δημήτρη Σταύρακα. Ο Άρης Σιούτης πρωτοδιοριζόμενος δάσκαλος,  αναλαμβάνει την ΣΤ΄ Δημοτικού κάποιου δημόσιου σχολείου της Αθήνας. Από την πρώτη κιόλας μέρα ανακαλύπτει ότι ένας μαθητής του, ο Λευτέρης Μουρατίδης, γιος ενός ταξιτζή, είναι πολύ «αδύνατος» μαθητής, σχεδόν αναλφάβητος και απομονωμένος από τους άλλους μαθητές, που τον θεωρούν καθυστερημένο (νοητικά), διότι δεν μπορεί ακόμα να διαβάσει, να γράψει και να κάνει αριθμητικές πράξεις. Σιγά-σιγά, ο δάσκαλος συνειδητοποιεί ότι ο Λευτέρης είναι πολύ ευαίσθητο παιδί και καθόλου καθυστερημένο. Έχει μάλιστα συναρμολογήσει μόνος το ποδήλατό του. Αποφασίζει να τον βοηθήσει, παρά την αντίθετη γνώμη του Διευθυντή αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος. Τότε αντιμετωπίζει διάφορα εμπόδια: τη δυσπιστία του ίδιου του παιδιού, την ηττοπάθεια των συναδέλφων του (δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει κάτι), την άρνηση των γονέων να συνεργαστούν, την συμπεριφορά των άλλων μαθητών απέναντι στο Λευτέρη. Η ταινία, πιστή στην πραγματικότητα (βασίζεται σε αληθινή ιστορία) δεν τελειώνει με «επαίνους». Απλά τονίζει την αξία των ανθρώπινων σχέσεων και τη δύναμη της θέλησης.

 Βραβεία-Διακρίσεις

Β΄ βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1999

 

Άσκηση/ σκέψεις/ συζήτηση:

Υπάρχει καμία ιστορία από την μαθητική μου ζωή που να μου θυμίζει καθόλου την ιστορία του Λευτέρη; Μπορεί ένας μεγάλος να κάνει καμιά φορά και λάθος; Είναι κακό να κάνουμε λάθη, είτε είμαστε μικροί είτε είμαστε μεγάλοι; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάτι που φαίνεται λάθος, είναι πάντα μια ευκαιρία για κάτι καλύτερο; Φτιάξε μια λίστα λίστα με όλα τα λάθη που έκανε κάθε ένα πρόσωπο του έργου (πχ Ο Λευτέρης ορθογραφικά, ανάγνωσης, μαθηματικών κ.τ.λ.). Μπορείς τώρα να σκεφτείς τι ευκαιρίες έχουν ένα ένα τα πρόσωπα αυτής της ιστορίας με αφορμή τα λάθη τους; Ποια πρόσωπα του έργου επιθυμούν να διορθώσουν τα λάθη τους; Τι σημαίνει η φράση: «Όποιος δεν έκανε ποτέ λάθος, δεν έχει δοκιμάσει ποτέ κάτι καινούργιο»; Ποιος την έχει πει άραγε; Αν από ένα λάθος μπορώ να μάθω κάτι, τότε εξακολουθεί να είναι πρόβλημα το ότι το έκανα; Τελικά τα λάθη είναι χρήσιμα στην ζωή;

  1. ΕΛΙΖΑ

Θεατρική παράσταση, από το τμήμα παιδικών εκπομπών της ΕΤ-1, 96΄, θέατρο Πόρτα, πρώτο ανέβασμα Νοέμβριος 1989.

https://www.youtube.com/watch?v=fMAB6DqNqOs

“Η Ελίζα, ένα εύθραυστο φαινομενικά, αλλά δυναμικό κορίτσι, διατηρεί με νύχια και με δόντια ένα ταβερνείο σε εγγλέζικο λιμάνι (πριν από 200 ή 300 χρόνια), περιμένοντας να επιστρέψει ο καλός της που έχει μπαρκάρει. Αλλά εγκαταλείπει το ταβερνείο και ναυλώνει ένα καράβι μαζί με τρεις φίλους και έναν παπαγάλο, όταν μαθαίνει -και δεν το πιστεύει- ότι ο καλός της πέθανε σε κάποιο εξωτικό λιμάνι. Παραμύθι, γέλιο, περιπέτεια, τρυφερότητα, συγκίνηση – απ’ όλα έχει η Ελίζα της Ξένιας Καλογεροπούλου. Και πάνω απ’ όλα, καλό γούστο”. (Βασίλης Αγγελικόπουλος, Το Βήμα) “Ένα από τα σημαντικότερα κείμενα του νεοελληνικού θεάτρου και ως γραφή και ως θεματική και ως φιλοσοφική σύλληψη. Είναι ένα κείμενο ουσιαστικής παιδείας”. (Κώστας Γεωργουσόπουλος, ΤΑ ΝΕΑ)

 

Άσκηση/ σκέψεις/ συζήτηση:

Τι ανταλλάσσει η Ελίζα με τον Πάτρικ πριν ξεκινήσει το ταξίδι του; Γιατί η Ελίζα κάτω από την κερασιά τραγουδάει: «μη μου πεις αντίο»; Τι εννοεί; Έχει κάποια διαφορά το αντίο από το απλό «γεια σου»; Γιατί ο Πάτρικ αναρωτιέται από το καράβι εάν τα αστέρια που βλέπει φαίνονται από το λιμάνι του Πλίμουθ; Έχει αυτό καμία σχέση με την Ελίζα; Ακόμα κι αν φαίνονται, τι αλλάζει; Αφού και πάλι βρίσκονται μακριά ο ένας από τον άλλο. Ποιους εννοεί η Ελίζα τραγουδώντας: «δυο κούκλες από πορσελάνη» όταν ο Στάνλεϊ της ανακοινώνει πως ο Πάτρικ δεν ζει πια; Γιατί ο βασιλιάς Αζελάχ σκοτώνει όποιον θέλει να φύγει από κοντά του; Λείπει κάτι από τα πλούτη του Αζελάχ ή έχει τα πάντα; Τι δεν αγοράζουν τα πλούτη του; Γιατί η Ελίζα του απαγορεύει να αγγίζει τα μαλλιά της λέγοντας ότι κάποτε κάποιος της τα άγγιξε και αρρώστησε βαριά; Ποιόν εννοεί; Και πως λέγεται αυτή η αρρώστια; Πονόκοιλος, πονοκέφαλος ή κάτι άλλο; Σε ποιόν βάζει ο βασιλιάς Αζελάχ την μεγαλύτερη από όλες τις απαγορεύσεις και ποια είναι αυτή; Μπορείς να μαντέψεις; Δεν το λέει μέσα στο έργο με μια φράση, αλλά αν σκεφτείς θα το βρεις!

 

  1. ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΥΦΛΕΣ

Θέατρο ραδιοφώνου, 79΄, κωμωδία, ραδιοπρόγραμμα 1986

https://www.youtube.com/watch?v=uyowk4Wym5M&list=PL5D23BA75F91F1190&index=20&t=0s

Ο απόστρατος στρατηγός Λάμπρος Δεκαβάλλας, που ζει φτωχικά πλην όμως έντιμα με τη γυναίκα του Ειρήνη και την κόρη του Πόπη, δέχεται την επίσκεψη του μέλλοντα γαμπρού του, ο οποίος του ανακοινώνει ότι σκοπεύει να ξενιτευτεί στην Αυστραλία, για να βγάλει λεφτά και να παντρευτεί την Πόπη. Την ίδια μέρα, ο Δεκαβάλλας δέχεται και την επίσκεψη του εξαδέλφου του Απόστολου, ο οποίος τον πληροφορεί ότι η πατρίδα, για να τον τιμήσει, αποφάσισε να αναγείρει τον ανδριάντα του, στη μικρή πλατεία μπροστά στο σπίτι του. Ωστόσο, την ημέρα των αποκαλυπτηρίων, η Πόπη αντιλαμβάνεται ότι η Τζένη, η κόρη του Απόστολου, σκοπεύει να παντρευτεί τον μνηστήρα της, πνίγει όμως τα δάκρυά της για να μη στενοχωρήσει τον πατέρα της, ο οποίος πλέει σε πελάγη ευτυχίας. Γρήγορα όμως, ο καλοκάγαθος στρατηγός αντιλαμβάνεται ότι η υπόθεση του ανδριάντα δεν ήταν παρά μια ακόμα κομπίνα για να φαγωθούν κρατικά χρήματα και διώχνει όλους τους προικοθήρες και τους απατεώνες.

 

Των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου. Με τον Θύμιο Καρακατσάνη. Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται: Χρυσούλα Διαβάτη, Αλέκος Ζαρταλούδης, Νίκος Κικίλιας, Λίλα Καφαντάρη, Βασίλης Μαυρομάτης, Ηλίας Λογοθέτης, Μάκης Ρευματάς, Ντίνα Βρεττού, Παντελής Κοκκώσης, Χρήστος Παναγιωτέλης, Ευάγγελος Πρωτοπαππάς, Κική Σταυροπούλου.

 

Σκέψεις/ συζήτηση:

Το ήξερες ότι μπορείς να ακούσεις θέατρο και από το ραδιόφωνο; Όσο άκουγες τους διαλόγους, έφτιαχνες εικόνες στο μυαλό σου; Το πως είναι για παράδειγμα το σπίτι του στρατηγού; Ή το πως μπορεί να είναι το πρόσωπο της κυρίας Ειρήνης; Ίσως τι ρούχα φορούσαν; Μήπως όσο άκουγες, έγινες για λίγο ένας φανταστικός σκηνογράφος; Ένας φανταστικός ενδυματολόγος;  Το ήξερες ότι αυτό το έργο, πριν παιχτεί στο ραδιόφωνο, ήταν κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Λογοθετίδη; Για δες και την ταινία: https://www.youtube.com/watch?v=5Yyk8mkpyLs

 

  1. ΕΔΩ ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ-ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ

Παιδική ραδιοφωνική σειρά, 230΄, 1976-1980

https://www.youtube.com/watch?v=t1OPBz3nXd8

Ο τίτλος Λιλιπούπολη αντλεί το όνομα από το κλασικό βιβλίο Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ, όπου οι Λιλιπούτιοι αναφέρονται ως μικρόσωμοι άνθρωποι. Η σειρά ακουγόταν στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, το οποίο ήταν την περίοδο εκείνη υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι. Η εκπομπή θεωρείται στις μέρες μας «θρυλική», τόσο για την πρωτοτυπία και την ποιότητά της, όσο και για την επίδραση της στη γενικότερη περίοδο. Τραγουδούν οι : Αντώνης Κοντογεωργίου, Σαββίνα Γιαννάτου, Λένα Πλάτωνος, Μαριέλλη Σφακιανάκη και ο Σπύρος Σακκάς Έλαβαν μέρος : Λευτέρης Βογιατζής (Πρίγκιπας του Παραμυθιού), Πέπη Οικονομοπούλου (Οφη-Σόφη), Θόδωρος Μπογιατζής (Δυστροπόπιγγας), Δημήτρης Χρυσομάλλης (Κουκουτούζ), Λάμπρος Τσάγκας (Παπαγάλος – Γλυκόσαυρος), Σταμάτης Φασουλής (Μπιξ – Μπιξ), Μίρκα Παπακωνσταντίνου (Μπομπίλα) Μουσική : Νίκου Κυπουργού, Δημήτρη Μαραγκόπουλου, Λένας Πλάτωνος σε στίχους Μαριανίνας Κριεζή.

 

Κατασκευή:

Παίρνω χαρτόνι που ίσως υπάρχει σπίτι ή μια απλή σελίδα χαρτί ή ακόμα και το σκούρο χαρτόνι που μένει όταν τελειώνει το χαρτί της τουαλέτας ή της κουζίνας. Σχεδιάζω μια μια, όπως εγώ τις φαντάζομαι, τις φιγούρες των πρωταγωνιστών της Λιλιπούπολης: Πρίγκιπας του Παραμυθιού, Οφη-Σόφη Δυστροπόπιγγας Κουκουτούζ Παπαγάλος, Γλυκόσαυρος, Μπιξ – Μπιξ, Μπομπίλα. Με απλό σελοτέιπ, ή κολλητική ταινία ή συρραπτικό κολλάω τις φιγούρες πάνω σε καλαμάκια. Αναπαριστώ ξανά σκηνές από αυτές που άκουσα στις εκπομπές ή εάν θέλω, φτιάχνω δικούς μου διαλόγους. Στην συνέχεια, με εντελώς διαφορετικές φιγούρες που φτιάχνω από την αρχή και ονόματα που σκέφτομαι μόνος μου, δημιουργώ μια δική μου φανταστική πόλη! Πως ονομάζεται άραγε;;;; Τι άνθρωποι ζουν εκεί;

 

  1. ΑΜΛΕΤ

Κεντρικός χαρακτήρας της ιστορίας είναι ο νεαρός Πρίγκιπας Άμλετ, που έχει το ίδιο όνομα με τον πατέρα του, Βασιλιά της Δανίας, ο οποίος πέθανε απροσδόκητα. Ο θείος του νεαρού Άμλετ, ο Κλαύδιος, ανεβαίνει στο θρόνο και παντρεύεται τη χήρα του αδερφού του, την Γερτρούδη. Ο Άμλετ είναι δυσαρεστημένος από την άνοδο του θείου του στο θρόνο, τον οποίο θεωρεί πολύ κατώτερο και ανάξιο σύγκρισης με τον πατέρα του, και τον εσπευσμένο γάμο της μητέρας του, Γερτρούδης, με τον αδερφό του νεκρού συζύγου της. Ένα βράδυ, στους νυχτοφύλακες του Κάστρου Έλσινορ εμφανίζεται ένα φάντασμα που μοιάζει στο νεκρό Βασιλιά, εξαφανίζεται όμως πριν ακούσουν το μήνυμα που ήθελε να τους μεταφέρει. Ειδοποιείται ο Πρίγκιπας Άμλετ και το φάντασμα επανεμφανίζεται και του αποκαλύπτει ότι ο πατέρας του δολοφονήθηκε από τον Κλαύδιο και τον διατάζει να πάρει εκδίκηση. Ο Άμλετ σχεδιάζει να αποκαλύψει την ενοχή του Κλαύδιου παριστάνοντας τον τρελό.

 

Ερώτηση/ κουίζ:

Ποιο πασίγνωστο παιδικό που έχει ανέβει δύο φορές στον κινηματογράφο έχει την ίδια υπόθεση με την ιστορία του Άμλετ που έγραψε πριν αιώνες ο θεατρικός συγγραφέας Ουίλλιαμ Σαίξπηρ; Το ξέρεις σίγουρα! Σκέψου!

 

ΓΡΑΜΜΑ Νο 3-Παιχνίδια με το τίποτα, παιχνίδια με λέξεις και φανταστικοί τίτλοι φανταστικών ιστοριών.

 

ΜΑΡΚΑΔΟΡΑΚΙ

Παιχνίδι για 3 άτομα. Θα χρειαστείτε: ένα μαρκαδοράκι ή μολυβάκι ή στυλό.

Εγώ και το ζευγάρι μου στεκόμαστε ο ένας αντικριστά στο άλλο. Ανάμεσά μας έχουμε ένα μαρκαδοράκι. Πόδια παράλληλα, χέρια δίπλα στο σώμα, κοιταζόμαστε. Το τρίτο πρόσωπο του παιχνιδιού αρχίζει να ονομάζει διάφορα μέρη του σώματος ή να δίνει σύντομες εντολές για κίνηση. Για παράδειγμα: κοιλιά, μαλλιά, γόνατα, ποπός, χέρια ψηλά, στροφή, χτυπάω παλαμάκια, χέρια στο πάτωμα, γλώσσα έξω, μάγουλα, αγκώνες, αυχένας κ.τ.λ. Το ζευγάρι εκτελεί τις εντολές. Οι εντολές μπορεί να επαναλαμβάνονται φυσικά και σιγά σιγά η ταχύτητα με την οποία τις εκφωνεί το τρίτο πρόσωπο, αυξάνεται. Η τελευταία εντολή θα είναι η λέξη: μαρκαδοράκι. Όποιος το πιάσει πρώτος κερδίζει τον γύρο. Φτιάξτε νέο ζευγάρι και πάλι από την αρχή! Βάλτε τους μεγάλους να παίξουν! Φτιάξτε και δικές σας εντολές! Πχ: όταν θα λέω φούσκα θα φουσκώνετε τα μάγουλά σας.

ΤΗΛΕΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

Παιχνίδι για 2 άτομα. Θα χρειαστείτε: ένα οποιοδήποτε μικρό αντικείμενο, ένα μαντήλι ή κασκόλ.

Ένας από τους δύο παίρνει μια θέση μέσα στο σπίτι και κλείνει τα μάτια του. Για να μην κλέβει, του δένω και ένα  κασκόλ γύρω από τα μάτια. Τοποθετώ το αντικείμενο μου σε ένα οποιοδήποτε σημείο, στο ίδιο ή και σε άλλο δωμάτιο. Επιστρέφω στον τυφλό συμπαίκτη μου. Δεν έχω δικαίωμα να τον αγγίξω. Με συγκεκριμένες εντολές τον μετακινώ μέσα στον χώρο. Κάνε ένα βήμα μπροστά. Κάνε ένα βήμα πίσω. Κάνε ένα πλάγιο βήμα δεξιά. Κάνε ένα πλάγιο βήμα αριστερά. Ο τυφλός συμπαίκτης δε έχει δικαίωμα να κάνει τίποτα περισσότερο από αυτό που ακούει. Εάν πάρει εντολή στρίψε δεξιά ή στρίψε αριστερά θα πρέπει να αρχίσει να στρίβει εξαιρετικά αργά με κίνηση από τα πόδια ώστε ο παίκτης που δίνει τις εντολές να έχει την δυνατότητα να του πει στοπ, στο σημείο ακριβώς που επιθυμεί. Δεν δίνω ποτέ εντολές μεγάλης απόστασης. Πχ κάνε πέντε βήματα ευθεία. Όταν έχουμε κλειστά τα μάτια δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα περπατήσουμε όντως ευθεία. Σιγουρευτείτε από πριν οτι ξεχωρίζετε καλά το δεξιά από το αριστερά και καλό ταξίδι!

ΠΑΡΑΜΥΘΑΔΕΣ

Παιχνίδι για ένα άτομο. Θα χρειαστείτε την φαντασία σας.

Θα σας δώσω μερικούς ξαφνικούς, τρελούς, απρόσμενους, καταπληκτικούς, δανεισμένους από άλλους μαθητές αλλά και από το δικό μου κεφάλι Τίτλους και εσείς θα βάλετε κάτω την φαντασία σας και θα φτιάξετε μια ιστορία που να ταιριάζει με τον τίτλο που θα διαλέξετε. Την ιστορία που θα δημιουργήσετε στο μυαλό σας, μπορείτε στη συνέχεια να την γράψετε, να την ζωγραφίσετε, ακόμα και να την παίξετε κατασκευάζοντας με απλό χαρτί, μαρκαδόρους και καλαμάκια κουζίνας, φιγούρες (κόβω ένα χαρτάκι, ζωγραφίζω την φιγούρα που θέλω, κολλάω το χαρτάκι σε ένα καλαμάκι, αναπαριστώ έχοντας για σκηνή το τραπέζι της κουζίνας). Ασφαλώς μπορείτε να σκεφτείτε και δικούς σας τίτλους! Σημείωση: εάν έχετε αδέρφια δημοτικού και άνω ή εάν θέλει κάποιος μεγάλος, διαλέξτε τον ίδιο τίτλο και ανακαλύψτε πόσο τρελά διαφορετικές ιστορίες μπορούν να φτιαχτούν!

Πως φτιάχτηκε ο ουρανός

Ο μυστηριώδης ταξιτζής

Το σοκολατένιο δάσος

Το βασίλειο που έβρεχε σπανάκια

Το τζάκι με τις κάπνες

Ένα σχολείο χωρίς δασκάλους

Το κουτί της τρέλας

Γρήγορα, το νερό κυλάει

Εάν τα παιχνίδια μιλούσαν

Γιατί τα αηδόνια δεν πήγαν στην Ιθάκη

Η μέρα που τέλειωσε η βροχή

Το δωμάτιο με τα θαύματα

Η επανάσταση των πορτοκαλιών

Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα

Το ψωμί που είχε φωνή

ΛΕΞΙΚΟ

Παιχνίδι για δύο τουλάχιστον άτομα. Θα χρειαστείτε ένα λεξικό.

 

Παίρνω το λεξικό του σπιτιού και ελέγχω πόσες στήλες με λέξεις έχει η κάθε σελίδα. Μια; Δυο; Ο ένας από τους δύο παίκτες παίρνει το λεξικό στα χέρια του και με τον αντίχειρά του αφήνει τις σελίδες να γλιστράνε. Μόλις το συμπαίκτης του πει στοπ, ανοίξει το λεξικό στην σελίδα που έτυχε. Τότε ο παίκτης που είπε στοπ ονομάζει στήλη και σειρά. Πχ: δεύτερη στήλη, τέταρτη λέξη. Ο παίκτης που κρατάει στα χέρια του το λεξικό, πηγαίνει στην δεύτερη στήλη και διαβάζει δυνατά την τέταρτη λέξη. Ο συμπαίκτης του θα πρέπει να αναγνωρίσει αυτήν τη λέξη. Να πει τι μέρος του λόγου είναι, τι σημαίνει, εάν ξέρει συνώνυμα ή αντίθετά της. Εάν η λέξη είναι πολύ δύσκολη, αυτός που κρατάει το λεξικό έχει το δικαίωμα να τον βοηθήσει με πληροφορίες ή προτάσεις που υπάρχουν στο λήμμα.

 

 

ΠΟΙΗΤΗΣ ΣΤΟ ΛΕΠΤΟ

Παιχνίδι για δύο τουλάχιστον άτομα. Θα χρειαστείτε μολύβι, χαρτί και χρονόμετρο.

 

Με τον συμπαίκτη μου λέμε από 3 τυχαίες λέξεις ο καθένας και σημειώνουμε και τις 6 που ακούστηκαν συνολικά, στο χαρτί που κρατάμε. Τυχαίο παράδειγμα: διακόπτης, πεινάω, καναρίνι, βροχή, σόμπα, μπανάνες. Με αυτές τις 6 λέξεις, έχουμε συνολικά 2 λεπτά στην διάθεσή μας (1 λεπτό εάν είμαι πολύ γρήγορος ποιητής) για να φτιάξουμε ένα ποίημα που θα τις περιλαμβάνει. Το ποίημα μπορεί να έχει ομοιοκαταληξία ή και όχι. Να βγάζει σαφές νόημα ή και όχι. Δεν έχει σημασία εάν θα είναι μεγάλο ή μικρό, ούτε εάν θα χρησιμοποιήσω τις λέξεις με την σειρά. Καλή επιτυχία στις ποιητικές συλλογές που θα φτιαχτούν!